«بر چسبها»
بهبود مستمر در فرایندهای تولید و تجاری
مقدمه:
هدف اصلی فعالیت های تولیدی و تجاری، رسیدن به کمال از طریق بهبود مستمر فرایندها است. این بهبود می تواند با اتخاذ روش های زیر حاصل شود:
درک کل کار به عنوان یک فرایند یکپارچه، چه در زمینه تولید یا تجارت.
بهینه سازی و هماهنگی همه مراحل فرایند.
پیش بینی و تطبیق با تغییرات نیازهای مشتریان.
نظارت بر عملکرد با استفاده از شاخص هایی مانند کاهش ضایعات، بهبود زمان چرخه، و نمودارهای کنترل کیفیت.
حذف فعالیت های غیرضروری و دوباره کاری.
بهره گیری از الگوها و بهترین شیوه ها برای بهبود فرایندها.
نوآوری و اتخاذ روش های جدید برای پیشرفت سریع تر.
یادگیری از تجربیات گذشته و به کارگیری آن در پروژه های آتی.
استفاده از تکنیک هایی مانند کنترل آماری فرایند، الگوبرداری، و مدیریت کیفیت جامع.
تعریف فرایند:
فرایند، مجموعه ای از تعاملات و ارتباطات بین افراد، مواد، تجهیزات، روش ها، سنجش ها، و محیط است که در نهایت به دستیابی به نتایج مورد نظر مانند تولید محصول یا ارائه خدمات منجر می شود.